The big green monster vs Jasper the bear - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu The big green monster vs Jasper the bear - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu

The big green monster vs Jasper the bear

Door: MariskaMP

12 September 2015 | Canada, Jasper Park Lodge

'en toen bedachten de weergoden, nu is het genoeg geweest. 1 likte aan zijn duim en poetste zo alle wolken weg. wat achterbleef was een strak blauwe lucht met een stralende zon'

Niet verdronken en ook geen beren voer geworden gelukkig!

In plaats daarvan weer 2 fantastische dagen gehad hier. Zowel gister als vandaag strak blauwe luchten, veel zon en een gemiddelde temp van 25 graden. Wat hier in de bergen ook meteen betekent dat je nog net niet weg fikt. Ik zit dit dan ook heel luxueus te typen op de patio van ons nieuwe hotel, in de zon, in bikini. Could life get any worse?

Gisterochtend na het ontbijt met de auto Wells Gray National Park gaan verkennen. Clearwater zelf is een nauwelijks bestaand stadje maar vormt wel de ingang richting het grote (zoals alles hier) nationale park erachter. We zijn hier meteen op zoek gegaan naar de Helmcken Falls. Dit is de 4 na hoogste waterval van Canada met zijn 141 meter. Langs de Falls is natuurlijk een mooi viewing point gemaakt voor alle toeristen dus hier hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

Na Helmcken zijn we doorgereden naar Balley Chute. Dit punt van de clearwater river is het eindstation voor de zalm van dit jaar. De Chinokee Salmon heeft er dan al een reist van ruim 600 km stroomopwaarts opzitten en stranden uiteindelijk in Bailey Chute. Hier krijgen ze het net niet voor elkaar hoog genoeg te springen om verder te kunnen komen. Gelukkig voor ons en onze camera proberen ze het wel! De zalm legt hier uiteindelijk zijn eieren neer en gaat dan zelf dood. In januari gaat de nieuwe offspring dan weer dezelfde reis maken richting de pacific. Dit hippe visje kan dus in zowel zoet als zout water overleven en zo is de Circle of Life weer compleet.

Met de camera in de aanslag werd ook dit keer ons geduld beloond. Yeah baybee!

Na de zalmeuforie moesten we ons nog gaan haasten ook. Om 14u stond er een afspraak met Riverside Adventures voor een whitewater rafting tocht op de Clearwater River. Nog nooit eerder gedaan dus best een beetje spannend, maar ook totally awesome dude!

Binnen de nationale parken staat om de zoveel meter netjes aan de kant van de weg aangegeven dat je maximaal zo en zo hard mag rijden in verband met possible crossing wildlife. Gelukkig maar dat we ons hier, ondanks de semi spoed, netjes aan gehouden hebben want ongeveer 10 min voor onze eindbestemming floept er ineens een beer van links naar rechts de weg over, nog zonder te kijken ook! Wij zaten op te letten dus op tijd op de rem en alles en iedereen is ongedeerd gebleven. Op een lichte tachycardie na en de 'did that really just happen' gedachte no harm done.

Zonder problemen bij Riverside Adventures aangekomen waar host Robert ons al stond op te wachten. Na even gewacht te hebben op nog 2 andere waaghalzen hebben we ons in de juiste gear gehesen. Ditmaal een shorty wetsuit, zwemvest, helm en complimentary nog natte gympen. Na een rit van ongeveer 10 km de berg op als team onze raft bergafwaarts richting de rivier gesleept. Letterlijk tussen de bomen door de berg af en het laatst stuk klauteren over de rotsen en het water in. Met een bemoedigend 'come on in guys, get wet, the water is nice and warm' van Robert (nu 13 graden, in spring time slechts 2 graden dus zijn referentiekader is iets afwijkend van het onze) 1 voor 1 het water in geplonst. Brrr!

Na de laatste safety instructions en uitleg in de raft en gaan! Van the Kettle naar de Funnel naar de Bear hole en via the big green monster terug naar beneden. Ge-wel-dig. Jut en Jul zaten natuurlijk voorin de boot en lieten onze (Duitse) mede raft genoten veilig in het midden (wat de mannelijke helft maar wat goed uit kwam, t was n beetje een sissy boy). Meteen in de eerste stroomversnelling verdween de punt van de boot, met ons, zo'n beetje geheel onder water en was het vechten tegen de golven. Jeroen keek even bezorgd opzij aangezien het mijn eerste keer was, maar het enige wat hij zag was een imitati van Squirt uit Finding Nemo

'that was so cool, did you see me, did you see me, did you see what I did?' reeeeeeee

Van Robert uitleg gekregen over de 'bear caves along the riverside' waar de rivier de rotsen zo uitgesleten heeft dat het fantastische plekken maakt voor de beren om hun winterslaap te houden, tussen de zalm in gevaren en het laatste stuk zwemmend de stroomversnelling in. Wat een super leuke ervaring en wat een kick. Robert vertelde dat de rivier during spring time zo'n 2,5 meter hoger staat door al het smeltwater en dat het dan nog veel wilder is, wij weten het zeker, we komen in spring terug om het nog een keer te doen! Ja er is bewijs, ja er zijn foto's maar gemaakt met een old fashioned waterproof vers aangeschafte wegwerp camera en deze zijn dus nog niet ontwikkeld. Patience is a virtue..

Na deze adrenaline rush nog vol met energie dus meteen de nu eindelijk aanwezige gym in het hotel ingegaan om deze energie nuttig te besteden. Geëindigd in de sauna, het zwembad en uiteindelijk de hot tub, waar we bijna een uur heel gezellig hebben zitten kletsen met een Canadian couple. Boordevol tips en nieuwe informatie uiteindelijk als een blok in slaap gevallen.

Vanmorgen na het ontbijt wederom nog even Wells Gray ingegaan om ook de Dawson Fall mee te pakken. Heel anders dan Helmcken maar niet minder mooi of indrukwekkend, dat natuur geweld! Vervolgens de highway richting Jasper ingeslagen. Jasper ligt weer ruim 650 meter hoger dan Clearwater in de Canadian Rockies.
De grens tussen British Colombia en Alberta. Hier zit ook nog een tijdzone tussen ook. Tuurlijk yoh een uur verschil tussen 2 staten, waarom niet? Als wij richting Brabant rijden gaan we tenslotte ook jaren terug in de tijd ;)

In Jasper aangekomen meteen op de foto met Jasper, hun mascotte en ondertussen ingecheckt in de Maligne Lodge (peculiar name huh?)
Nu in het zonnetje even uitrusten en nog steeds Alamo uitfoeteren. Even met ze bellen (lees vier keer want in de wacht, verkeerd doorverbonden, opgehangen, in de wacht, weer verkeerd begrepen, in de wacht, etc etc) hebben Jeroen nu een telefoonrekening bezorgd waar een paard de hik van krijgt. I can feel a bitchfight coming..

Morgen de toch uiteindelijk ook door Jeroen aangeschafte wandelschoenen (mehehehehe) flink uittesten met een hike rond Maligne Lake en nog even genieten van het weer. Jasper, bring it on!

Kus vanuit Jasper,

Maris