Yoga Pants and Yogi Bear - Reisverslag uit Campbell River, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu Yoga Pants and Yogi Bear - Reisverslag uit Campbell River, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu

Yoga Pants and Yogi Bear

Door: MariskaMP

06 September 2015 | Canada, Campbell River

Na te zijn opgestaan het plan opgevat om Tofino te gaan verkennen en een ontbijtje te scoren. Tofino is een kleurrijk en klein dorp wat van voor tot achter ‘surf’ en ‘bio friendly’ ademt. De meeste winkeltjes en restaurantjes worden bevolkt door buitengewoon vriendelijke en sympathieke Canadezen die desgevraagd zonder uitzondering een Nederlandse voorvader, tante of relative hebben. De Nederlandse invloeden doen desondanks niks af aan het hoge ‘grab shell dude, grab whaaaaaa’ gehalte van de lokale bevolking hier. Walhalla in een wetsuit.

Buiten de wetsuits valt het ontzettend op dat ze hier een enorme voorliefde koesteren voor alles wat yoga is, including the pants. De auto gaf aan dat het een whopping 11 graden was vanmorgen maar half Tofino loopt op slippers met yoga pants. Of hotpants. Heel normaal allemaal. Jeroen vindt het natuurlijk een fantastisch concept..

Wederom via Tripadvisor (love, love) aanbevolen cafe Vincents gevonden waar we een klassiek ontbijt hebben genuttigd (bacon/eggs/toast). Aansluitend Tofino verkend, wat gemakkelijk gaat want the center of town bestaat uit slechts 5 straten.

Na wat overleg over wat te doen bij adventure tours naar binnen gelopen om een bear watching trip te boeken. De boot voor vandaag was al weg maar morgenochtend om 11u zijn we van de partij! Rawrr

Wat er in de planning stond voor morgen nu dus verschoven naar vandaag. Vanuit Tofino via de pacific high way richting Ucluelet gereden. Onderweg langs de weg gestopt om de beroemde ‘rainforest trail’ te lopen. Dit is een uitgestippelde wandeltocht dwars door het rainforest hier heen. De tocht bestaat uit 2 verschillende routes over vlonders en trappetjes dwars door het oerbos.
Heel erg ‘me Tarzan, you Jane’ en dus helemaal leuk. Omdat het de afgelopen dagen heeft geregend (nu gelukkig niet) werd het rainforest gevoel nog eens extra versterkt. Wederom, wat een natuur! De bomen zijn echt niet te bevatten zo groot, ik weet niet wat er in de mest van de plaatselijke koeien zit maar damn, het effect is er zeker!

Na beide routes gelopen te hebben (2 x 1 km klauteren) door gereden naar Ucluelet. Say what? Ucluelet, spreek uit joe-kloe-let.

Ucluelet is wederom een klein vissers / bosbouwdorpje en grenst aan het strand. Nadat we eerst hebben gesmuld van een grote koffie en huisgemaakte lekkernij van Zoe’s Bakery hebben we het lokale Aquarium bezocht. Dit enkel en alleen omdat het een non profit Aquarium is wat gerund wordt door vrijwillige marine biology students. De inkomsten worden alleen gebruikt om het geheel te exploiteren. Alle dieren die er zitten (en dat zijn er niet heel veel, het is maar een klein Aquarium) komen vanuit de lokale fishing grounds en worden tijdelijk gevangen gezet vanuit het educatieve oogpunt. Het Aquarium bestaat ieder seizoen maar 8 maanden en daarna gaan alle dieren, zonder uitzondering, terug de vrije natuur in. Kijk, zo kan het dus ook!

Na dit bezoek vanuit het Aquarium de docks aan de haven op gelopen voor het uitzicht. Hier heerlijk even in de zon gelegen. Via dezelfde pacific rim high way terug richting Tofino ook nog een tussenstop gemaakt op Longbeach. Half Tofino was hier in wetsuit op een surfboard te vinden wat genoeg vermaak biedt. Jeroen wilde toch liever niet zelf (weet je wel hoe koud het is, brrr) maar in het zonnetje er naar kijken was ook zeker geen straf! In plaats van zelf surfen heeft hij, all caveman like, een soort fort getracht te bouwen van al het aangespoelde driftwood. Dit resulteerde eenmaal terug in ons hotel in een aandoenlijke ‘pincet-pluk-sessie’ van ongeveer een half uur om alle restanten driftwood uit zijn handpalmen te krijgen. Man man man man manly man..

Uiteindelijk vlak naast ons hotel for dinner de beste verse fish&chips ooit gegeten bij het Wildlife Cafe, type vers uit het water op je bord, met aansluitend een ijsje bij Chocolate Tofino. Een ienie mienie klein houten blokhutje wat op Belgische wijze zelf hun chocola, bonbons en ijs maakt. Ditmaal de mint white belgium chocolate uitgeprobeerd en wederom verkocht. Mn broeken passen al bijna niet meer..
Met bevroren vingers en kippenvel overal snel terug naar het hotel gegaan om warm te douchen, het koelt hier ‘s avonds verraderlijk af. De avond afgesloten met iets met Jack Daniels Tennessee Honey, koffie en een goed boek. Op naar de beren morgen!

Vanmorgen wederom ontbeten in Tofino, wederom eggs. Ontbijten hier is like in the States heel veel eieren. Scrambled, boiled, poached, baked, sunny side up, met chedder, ham, bacon en alle varianten er tussenin.
Ik snack nu al naar een saaie kom met yoghurt en muesli, hoe erg. Vandaag hebben we de energie echter wel nodig want binnen nu en een uurtje mogen we ons in een sumo pak hijsen om via het water op een zodiak op zoek te gaan naar de beren.

And boy did we find bears! Bij Adventure tours aangekomen kregen we het voor mij oude vertrouwde sumo pak weer aangemeten. Een rode ditmaal. Terug van weggeweest, wat een heerlijke flashback! Met de groep van maximaal 12 werden we vervolgens naar de kade gebracht. Daar stond onze kapitein naast zijn zodiak al op ons te wachten. Grappig detail, de kapitein zijn naam was Jens en het was een Duitser. Not shitting you, hahaha.

Jens begon goed, net nadat we de haven uit waren gevaren vroeg hij ons of het een goed idee was om eerst naar open water te varen omdat daar vandaag toevallig een groep transient killer whales aan het feeden was. Of we zin hadden om orca’s te zien ondanks dat het eigenlijk een bear excursion was en dat we dan iets minder tijd hadden voor de beren.
Ik zal het nog een keer herhalen, zijn vraag was of we zin hadden om orca’s te zien. Zin hadden om orca’s te zien.

R U FREAKING SHITTING ME?!? Gas op die lollie!

Na een unaniem ja van de groep (behalve dan het Brazilliaanse echtpaar wat het niet zo goed begreep maar oh well) zo gezegd zo gedaan en na nog geen 15 min varen, BAM, ORCA’S in beeld.

Oh my fucking God. Afgelopen februari in IJsland 3,5 uur op een boot rondgevaren bij -14, rukwinden, witte wenkbrauwen en ijspegels aan de neus en uiteindelijk 2 hele eenden gespot.

Nu 15 minuten in een zodiak en BAM. Gewoon BAM. I’M SO HAPPY!!

Tussen een kleine cove was een hele familie aan het zoeken naar zeehonden/zeeleeuwen. De transient variant van de killer whale is zoals de naam al zegt de altijd op doorreis variant die de gehele kust vanaf Alaska tot Washington afstruinen op zoek naar voedsel. Vandaag hadden ze het hier gevonden. Hoe gelukkig ze mij daarmee maken is niet in woorden uit te drukken. Het enige nadeel was dat we, aangezien dit de kers op de taart was, niet lang konden blijven. Maakt niet uit, ik heb nu al orca’s gezien. Officieel staat de hele dagexcursie op zoek naar orca’s voor morgen in Campbell River pas op de planning maar het is al gelukt!

Naast en na de orca’s op zoek gegaan naar de beren. In dit geval de zwarte beer, de grizzly variant zit wederom meer richting Campbell River. Lucky day vandaag want ook deze hebben we na even zoeken in grote getalen gespot. Eerst een mom met 2 cubs, daarna een grote mannetjes beer, een mom met 3 cubs en nogmaals een mom met 1 cub. Jens vertelde dat je aan de hand van de hoeveelheid cubs in kan schatten hoe oud mams is, de zwarte beer is geslachtsrijp vanaf ongeveer 3 jaar maar de eerste litter is altijd maar 1 cub.

Tijdens eb aan de kust van het main land gaan ze onder de rotsen op zoek naar voedsel, oa krab. Bizar om te zien met hoeveel gemak zo’n beest de rotsblokken omkiepert om eronder te kunnen kijken, nog veel leuker om te zien hoe de jonkies het met hetzelfde gemak doen. ‘Oh look at me just lifting this with my pinky finger, no problem’
Totaal onverstoorbaar ook, als een stel Japanners stonden er 12 mensen met telelenzen achter elkaar te klikken en not a single f- was given that day.

Fantastisch. 150 foto’s en een aantal filmpjes later kwamen we 3,5 uur later zielsgelukkig in de haven aan. Vanuit hier meteen in de auto gestapt en een dikke 3 uur naar Campbell River gereden. Er is hier iemand heel gelukkig met de sportstand van de hyundai veloster. In de bergen. Door alle bochten. Tip van de sluier, ik ben het niet ;)

Nu in Campbell River aangekomen en ingecheckt in het volgende hotel. Net gegeten bij Moxie Grill in de buurt. Amerikaans concept waarbij alle waitresses een verplicht ensemble aan hebben en allemaal praten als Chantal Janzen. Godzijdank was het eten fantastisch.
Again I died and gone to heaven. Sticky toffee pudding als dessert. Hoe kunnen niet alle mensen hier morbid obese zijn. Hoe lang zitten zij in godsnaam per dag in de sportschool? Morgen maar eens bellen met Air Transat of ze een double chair voor me kunnen reserveren voor de terugreis. Voor nu even lekker relaxen. Morgenochtend moeten we ons om half 10 melden hier aan de haven bij Eagle Eye Adventures voor een full day whale watching excursie. Sightings guaranteed. Vandaag hebben ze 100 dolfijnen gezien, een complete orca familie, grizzly’s die zalm aan grot scheurden en ook een incidentele mink whale. Wij zijn er klaar voor..

Vanuit Campbell River een dikke kus,

Maris

• 06 September 2015 - 10:21

Suus:

Hahaha me weer kostelijk vermaakt met the story...en hoe vet die orca's! Helemaal met op de achtergrond een bos, echt maf :) blij voor jullie! Enjoy enjoy enjoy :)

• 07 September 2015 - 17:57

Anne:

Oooooooooooooooooooooooooooooh zus ik ben ZO blij voor je!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eindelijk kan je nog trotser die tattoo op je schouder dragen! Ik volg alles van een afstandje, keep the good stories coming! KISS