Stanley Park en Cathedral Grove - Reisverslag uit Tofino, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu Stanley Park en Cathedral Grove - Reisverslag uit Tofino, Canada van jeroenenmarisincanada - WaarBenJij.nu

Stanley Park en Cathedral Grove

Door: MariskaMP

04 September 2015 | Canada, Tofino

Gister de eerste en helaas enige complete dag in Vancouver.
Of het aan de vlucht lag, aan de jetlag of aan het queen sized bed voor mij alleen ik weet het niet maar man, wat heb ik lekker geslapen!

Samen even rustig wakker geworden en daarna op zoek gegaan naar een leuke ontbijt stek. Voor vertrek had ik via trip advisor al per plaats waar we naar toe gaan bekeken welke restaurants aangeraden werden en wat voor activiteiten er ter plaatse werden aangeraden.
Dankzij google maps semi probleemloos ons ontbijt kunnen vinden in Chinatown. Juist ja, Chinatown, midden in Vancouver. Vancouver heeft een totale populatie van ongeveer 600.000 mensen waarvan heute tag ongeveer 27% van Chinese komaf. Like I told you before, they are everywhere!

Middenin Chinatown hebben we ontbeten bij Brothers, waar ik de beste cafe mocha voorgeschoteld kreeg die ik ooit heb gedronken. Gemaakt met echte chocola, yumm!

Hierna meteen even gaan kijken in de nabijgelegen supermarkt. Alleen dit is al een ervaring. Niks geen we gooien een paar dozen in de winkel en ga maar grabbelen, de aquaria met nog zwemmend seafood-to-be borrelden ons tegemoet. Hoe normaal hier, hoe bizar voor ons dat je gewoon je krab, kreeft, mosselen of garnalen aan kan wijzen voordat ze met je mee naar huis gaan om uiteindelijk op je bord terecht te komen.

Nadat we ons verbaast hadden aan de hoeveelheid van zo ongeveer alles wat je maar kan bedenken (we zijn in NL echt enorm beperkt, zonde!) hebben we zoals echte toeristen betaamd gebruik gemaakt van onze 'hop on hop off' voucher die bij de reis included zat.
Naar de stijl van San Fran zaten we vervolgens in de Vancouver Trolley Company bus die ons niet alleen de hele stad heeft laten zien maar ook als persoonlijk hoogtepunt Stanley Park. Hoe fantastisch is het daar!! De bus driver moest natuurlijk even aankaarten dat het ook net wat hectare groter is dan Central Park in NYC maar dat maakte voor ons geen verschil. Als je het Haagse Zuiderpark gewend bent is dit meer dan een cadeautje en hoe een park hoort te zijn! Met behulp van de benenwagen (geen fiets en geen spijt, ze doen hier niet aan een spatbord en aangezien het had geregend had echt iedereen die wel op een fiets zat een schattig remspoor van modder lopen van onderrug tot nek) de complete 10 km rondom het park gelopen en genoten van echt alles.

Via de small ferry aan het einde van de middag ook nog Granville Island bezocht. Dit is een stuk van Vancouver wat een eilandje op zich is. Vanaf het moment dat je een voet op de kade zet is het net alsof je het hippie tijdperk instapt. Kunst en cultuur en straattheater, bijzondere gebouwen en mensen en gezelligheid. Helemaal leuk!

Het is ons overigens sowieso opgevallen dat wat we gehoord hadden over Canada cq Vancouver absoluut waar is. De mensen zijn aardig, de sfeer is gemoedelijk, het klimaat niet anders dan we gewend zijn maar het land onbeschrijflijk veel groter en mooier. Het voelt hier heel natuurlijk en goed. Ik begrijp helemaal waarom de Nederlanders die hier heen gegaan zijn niet meer terug wilden. Sterker nog, voor een meisje die Nootdorp normaliter al te ver van Den Haag vindt liggen verbaast het me hoe makkelijk ik (wij) me (ons) hier thuis voel(en).

Granville Island was zo leuk dat we prompt de laatste Trolley terug richting ons hotel hadden gemist. Met toch al ruim 10 km in de beentjes konden de laatste 5 er ook nog wel bij. En omdat al die verbrande calorietjes te compenseren zijn we heel fout ‘all American’ gaan dineren bij Fatburger, clogged arteries guaranteed.

Na weer een nacht goed slapen (toch de frisse buitenlucht denk ik) hadden we vandaag een reisdag voor de boeg richting Tofino op Vancouver Island. Dit zou ons ongeveer 4 uur rijden en een BC Ferry overtocht gaan kosten.

Vroeg ons bedje uit dus om vroeg de ferry naar de overkant te nemen. Eenmaal daar aangekomen bevonden we ons meteen weer in een compleet andere wereld. Vancouver Island en de plaatsen daar zijn, logischerwijs, veel dunner bevolkt dan Vancouver zelf waardoor er dus ook veel meer plek is voor de natuur.

Onderweg naar ons hotel werden we afgeleid door the Cathedral Trail en Cathedral grove. Vlak langs de highway, midden in de bossen kon je een kleine 'loop walk' maken door het bos van de giant trees. And giant they were! Op de boot had de buurvrouw van Jeroen (ook hier maakt hij binnen 5 min overal nieuwe vrienden) al gezegd, ‘those trees are so high if you try to see the tops you will fall over’ and she was right. Wat een oerbos. Ge-wel-dig. Je voelt je heel nietig en klein en genereerd beduidend meer respect voor alles wat natuur is dan wanneer je naast zo’n treurig nederlands boompje staat wat voor 2 steunpaaltjes staande gehouden dient te worden. Ik verwachtte eigenlijk ieder moment Treabeard voor mn neus te zien staan met Pippin op zn schouder (kom op lotr fans, jullie kunnen het). Het weer is nog steeds lekker Nederlands en wisselt a 5 min van buien naar zon. Hier zijn ze, net als vorig jaar in Griekenland, erg blij met het feit dat we de regen vanuit Nederland meenemen want het schijnt de afgelopen tijd extreem droog geweest te zijn. Ook op dit moment is het nog verboden om ‘onnodig’ water te verspillen door bv je auto te gaan wassen.

Na Cathedral grove nog drie keer gestopt onderweg om van de natuur te genieten, eenmaal bij een woeste waterval rivier en eenmaal op het strand, we waren nieuwsgierig geworden door de ‘tsunami hazard’ waarschuwingsborden die overal langs de weg staan. Ook heel Amerikaans, iedere 3 meter staat wel een bord met of een verbod of een waarschuwing. Helaas voor mij geldt dat praktisch ook overal voor roken. Is ook echt zo 2014, hier doen ze ondertussen massaal aan ‘vapen’. Laat ik nou net mijn ego-pro ook hebben meegenomen, lang leven de lelijke electronische sigaret!

Tussendoor in Coombs op zoek gegaan naar ‘The old Market’. Dit is een lokale oude supermarkt met producten van heinde en verre maar vooral ook lokaal en bestaat uit een gigantische houten blokhut met gras op het dak. Gras op het dak ja, hier houden ze namelijk hun geiten. Not kidding. Je loopt de winkel uit en het mekkert boven je hoofd. Ah-meeeeehhh-sing. Hier ook het lekkerste zelf gemaakte ijsje ooit gegeten. Wederom keuze stress want man wat veel smaken! Salty caramel en buttery pecan uitgeprobeerd, yummy!
In de winkel gewoon omdat het kon beef jerky gekocht om uit te proberen en tegen grote zakken met salt water taffy aangelopen. SALT WATER TAFFY. Alleen al om de instant Friends flashback moest ik deze natuurlijk ook kopen

Phoebe: *while eating a salt water taffy* WHAT THE MOTHER OF CRAP IS UP WITH THIS STUFF?? Is it gum, is it food? What's the deal?...oh...that's nice. May I try a pink one?

Inmiddels zijn we aangekomen in Jamie’s Rainforest Inn. Een fantastische lodge tussen de bossen en het strand in. Begane grond met een kleine patio aan onze kamer vast met een direct pad naar het bos toe, kan niet leuker! Straks avondeten (leuk he dat tijdsverschil) hier in het hotel, er is vanavond live muziek en de chowder schijnt beroemd te zijn.

Morgen de hele dag om Tofino en hopelijk ook wat beren te gaan ontdekken!

Dikke kus,

Maris